Train je mentale vaardigheden

Wat is mentale training?

Om een topprestatie te leveren in de sport moet alles kloppen. Je moet vertrouwen hebben dat jij de taak die voor je ligt aan kan. Je ‘kunnen’ en de ‘uitdaging’ moeten in balans zijn. Dit geldt voor sporters, maar ook voor bijvoorbeeld muzikanten en toneelartiesten. Ook op andere werkgebieden kan je last hebben van dat op het moment dat het moet gebeuren, het niet lukt. Denk aan belangrijke school tentamens, (rij)examens of presentaties op het werk. Hier kunnen meerdere oorzaken voor zijn, denk aan faalangst, te veel spanning ervaren, te hoge verwachtingen hebben. Door middel van mentale training, ofwel het aanleren van mentale vaardigheden kan jij jezelf weerbaar maken voor dit soort momenten. Je leert beter presteren!

Voorbeelden van mentale vaardigheden die je verder kan ontwikkelen zijn zelfvertrouwen, concentratie, motivatie, en spanningsregulatie. Van belang is dat jij je focust op jouw prestatie en niet zozeer op het resultaat. Voor het resultaat ben je afhankelijk van anderen, de prestaties heb je zelf in de hand.

Werken aan je mentale vaardigheden bij Sportmindit

Elk moment is een goed moment om te beginnen met mentale training. We zijn nooit te oud om te leren. Ik zie echter veel jonge sporters, aan het begin van hun sportcarrière. Wanneer je rond de 16 jaar oud bent krijg je meer te maken met afleiding door vrienden en uitgaan, wat het moeilijk maakt om focus op je sport te houden. Ik help je graag de juiste keuze te maken tussen meer topsport of meer vrije tijd.

Ik werk graag met je samen om jouw mentale aspecten te verbeteren door te werken aan:

  • duidelijke doelen stellen om richting te geven aan jouw ambities;
  • aandacht- en concentratietraining om focus te houden op die ambities (lees ook Aandacht voor je taak);
  • spanning leren herkennen en beter leren ontspannen door middel van biofeedback (lees ook Stress leren herkennen);
  • gedachtetraining voor meer zelfvertrouwen en minder negatieve gedachten (lees hier tips)

Met mentale vaardigheden werkt het precies hetzelfde als technische vaardigheden. Oefening baart kunst en soms moet je een stap terug doen om er twee vooruit te kunnen maken. Elk traject is maatwerk en wordt afgestemd op het individu. De praktijk leert dat 5 sessies vaak al voldoende zijn voor zichtbare verandering.

Vermoedelijk ben je op deze site terecht gekomen omdat je je ambities wil waarmaken en hierin mogelijk vastloopt. Uit ervaring weet ik dat hulpvragen soms moeilijk is. Bel vandaag nog voor een afspraak of om je vragen te stellen. Samen werken we dan aan jouw succes!

Neem contact op met Sportmindit

Maarten Jongma
Koraalrood 17, Zoetermeer (SPARK)
Telefoonnummer: 06-24864704
E-mail: info@sportmindit.nl

https://fb.me/sportmindit Volg Sportmindit op Facebook: fb.me/sportmindit

https://twitter.com/sportmindit  Volg Sportmindit op Twitter: twitter.com/sportmindit

Linkedin Sportmindit  Laten we linken op LinkedIn: linkedin.com/in/maartenjongma

Sportmindit mentale training sportpsychologie prestartiepsychologie